Friday, May 6, 2011

9 Most Beautiful Mosques

hello there audience. good to see you ! jadi untuk hari ni. 9 Masjid Tercantik Di Dunia. : )


9. Faisal Mosque, Islamabad, Pakistan




Masjid Faisal di Islamabad merupakan masjid terbesar di Asia Tenggara dan Asia Selatan dan masjid ke- 4 terbesar di dunia.

8. Sultan Mosque, Singapore




Masjid Sultan, yang  terletak di Muscat Street dan North Bridge Roaddi Kampung Glam Rochor Bahagian di Singapura masih dianggapsebagai salah satu masjid yang paling penting di Singapura.


7. Baiturrahman Mosque, Banda Aceh, Indonesia




Masjid Baiturrahman adalah sebuah masjid terletak di pusat bandarBanda Aceh, Indonesia. Sebelumnya, masjid ini dikenali sebagai Masjid Kesultanan Aceh.


6. Taj'ul Mosque, Bhopal, India




Masjid Taj'ul terletak di Bhopal, India. Salah satu masjid yang terbesar di Asia. Masjid ini juga digunakan sebagai madrasah di petang hari.


5. Sultan Omar Ali Saifuddin Mosque, Bandar Seri Begawan, Brunei




 Masjid  Sultan Omar Ali Saifuddin merupakan masjid kerajaan untuk Kesultanan Brunei yang terletak di Bandar Seri Begawan, ibukota Kesultanan Brunei.




4. Zahir Mosque, Kedah, Malaysia




Masjid ini dibina  pada tahun 1912, dibiayai oleh Tunku Mahmud, putera Sultan Tajuddin Mukarram Shah. Masjid ini adalah makam askar Kedah yang telah meninggal dunia ketika mempertahankan Kedah dari Siam pada tahun 1821.
3. Al-Aqsa Mosque, Jerusalem, Palestine



Masjid ini dianggap tempat ketiga paling suci dalam Islam.


2. Al-Nabawi Mosque, Madinah, Saudi Arabia




Masjid Al-Nabawi merupakan masjid tersuci ke-2 dalam Islam dan masjid ke-2 terbesar di dunia selepas Masjid al-Haram di Mekah.


1. Al-Haram Mosque, Mecca, Saudi Arabia




Masjid Al Haram adalah masjid terbesar di dunia. Masjid yang terletak di bandar Mekah, sekitar Kaabah, di mana umat Islam menjadikannya arah kiblat. Masjid ini dianggap tempat suci di Bumi oleh umat Islam. Strukturnya kini meliputi kawasan seluas 400800 meter persegi (99 hektar), dan  dapat menampung hingga 4 juta orang selama tempoh Haji, salah satu ibadah tahunan terbesar Islam di dunia.


Jadi itu sahaja untuk kali ni. Bless your face. If you sneeze while reading this, bless you.

No comments:

Post a Comment